Tillsammans gör vi Tumba bättre!
Var med och påverka
Begränsa genomfartstrafik - Vattravägen
Detta förslag går ut på att man gör något av följande:
Botkyrka kommun, polisen och Trafikverket.
Detta förslag har avslagits på grund av att:
Hej Anders!
Tusen tack för ditt engagemang för ett tryggt och säkert Tumba. Eftersom vi fått en hel del trafiksynpunkter om Vattravägen så väljer vi att svara samlat på alla då en del berör varandra.
De åtgärder som kommer genomföras tack vare era synpunkter inom denna dialog är:
Vattravägen:
· Bygga en avsmalning av vägen för att sänka hastigheterna längs sträckan
· Vägmålning med 30km/h hastighet målas på två ställen
· Skyltar med 30km/h förstärks på två ställen.
Vattravägen har idag förbud för tung trafik enbart. Utmaning är att inte kunna kontrollera eller följa efterlevnad, gör man något mot förbud, kör man också fortare. Avsmalningen vid KP Arnoldssons väg vid Tumba bruk kommer tas bort 2021-2022, något som orsakat en flaskhals i trafiken, detta kan komma att förbättra situationen. Trafiken behöver alltid ses på i ett större perspektiv och denna förändring kan också skapa långa vägar för andra som vill nå Tumba centrum.
Tack för ditt engagemang i Tumbadialogen,
Varma hälsningar,
Ana, projektsamordnare Botkyrkadialogen
Lista över instämmanden
Rapportera ett problem
Är detta innehåll olämpligt?
10 kommentarer
Samtal med BotkyrkaBo
Frågan om stängd järnvägsöverfart har ju varit uppe förut. Trafikverket och boende längs med Vattravägen är positiva men många andra är negativa. Själv vill jag absolut ha minskad genomfartstrafik men man måste också titta på varför så många väljer den vägen. Efter ombyggnaden i Tumba centrum ökade trafiken på Vattravägen med mer än 50% och har, om inte ökat så i alla fall stannat på den nivån. Detta var en medveten konsekvens från kommunens sida när man byggde bussterminalen vid centrum.
Är det kanske därför man inte bygger bort avsmalningen på K.P. Arnoldssons väg?
Trafikproblemet runt Tumba är så mycket större än just Vattravägen och lösningen måste fungera för alla, annars skapar man bara kaos på ett nytt ställe. Både Tumba och Rönninge/Salem växer konstant och är det något som är säkert så är det att bilarna inte blir färre.
Flaskhalsen mellan Salem och Tumba är huvudproblemet. Gör det lätt att välja bort Uttran i stället för som idag tvärt om
Borttag av avsmalningen på Kp är redan godkänd av kommunen.
Kostnaden för detta skulle fördelas mellan kommunen och byggföretaget för Tumba Skog.
Men eftersom byggandet är överklagat så ligger det tyvärr på is.
Samtal med Raderad deltagare
Jag bor på Vattravägen och här utanför är det tyvärr alltför ofta vansinneskörningar av både bilar, motorcyklar, mopedbilar och mopeder (även buss 715 ibland) som drar på i "fri fart". Inte ovanligt att de kommer upp i säkert 100 km/h förbi här utanför över "puckeln". Värst är det på kvällar och nätter men även på dagtid kör många alldeles för fort.
Jag har ofta arga bilister tryckandes tätt, tätt bakom min bil när jag håller 30 och 40 längs Vattravägen och när jag svänger in till mig så gasas det på för fullt för tiden de "missat" av att ligga bakom mig och hålla hastigheten. Jag blir även ofta omkörd utan minsta hänsyn till utfarter, korsningar, övergångsställen osv...
Har bott här sedan 1986 och trafiken har mångdubblats. Vattravägen är inte byggd för att klara av fler än 3000 bilar/dygn (enligt uppgifter på ett möte hos kommunen för många år sedan) därefter tar vägen skada på grund av att den ligger på en sandås.
Trafiken MÅSTE minskas här, både i hastighet och mängd.
Ibland skakar husen för att det är så tunga lastbilar som använder Vattravägen som genomfartsled.
Kan bars hålla med, som gående på Vattravägen flyttar du dig gärna in mot sidan då person och lastbilar kommer i höghastighet, speciellt mellan busshållplatsen Broängsvägen och Vattravägen. Har tom sett epatraktorer köra om på 40-vägen.
Samtal med Peranders
När cykelbanan höll på att byggas på Dalvägen användes Vattravägen som racetrack på nätterna från Lavretsvägen till förbi korsningen Strandvägen/Åsvägen. Det gick undan minst sagt.
Har nog inte så mycket att göra med bygget av cykelbanan.
Det har varit race på Vattravägen även tidigare, oftast på nätter och mer frekvent under vår, sommar & höst än på vintern... när vårsolen tittar fram och bilar tas ur sina garage så testas de ofta på vattravägens rakaträcka från Lavretsbacken och bed mot järnvägen (eller åt andra hållet). Att det är 30, 40 och 30 igen, samt korsningar, back-krön och buskage som ger dålig sikt, övergångsställen samt utfarter - struntas det totalt i...
*ned (inte bed)...
Inför 30 på hela rakan från korsningen Åsv/Torpv (Uttranskylten) till Segersjöv. Är så märkligt att det är 30, sen 40 och sen 30 igen.
Lägg till din kommentar
Logga in med ditt konto eller registrera dig för att lägga till din kommentar.
Laddar kommentarer...