Tillsammans gör vi Grödinge bÀttre!
Följ de inlÀmnade förslagen frÄn Grödingedialogen
Promenad/cykelvÀg
Anlagd promenad/cykelvÀg mellan hÀsthagen och snÀckstavik. MÄnga gÄr, joggar, cyklar (Àven barn, ungdomar utan förÀlder), gÄr med barnvagn lÀngst denna strÀcka. Bilarna kör som tokar trots hastighetsbegrÀnsning. Finns inte möjlighet att ta sig via smÄvÀgarna sÄ vill man gÄ Àr man tvungen att ta denna vÀg. Hade varit fantastiskt trevligt och uppskattat av mÄnga!
Plats:
70vÀgen mellan snÀckstavik och hÀsthagen
/Ida
Detta förslag har avslagits pÄ grund av att:
Hej Ida,
Tack för din synpunkt och för ditt engagemang för cykeltrafiken i Grödinge!
Alla vĂ€gar frĂ„n VĂ„rsta mot Grödinge Ă€r statliga eller privata vĂ€gar, dĂ€r kommunen inte har rĂ„dighet att anlĂ€gga gĂ„ng- och cykelbana sjĂ€lv. För nĂ„gra Ă„r sedan lyckades kommunen Ă€ndĂ„ att bygga en gĂ„ng-och cykelvĂ€g lĂ€ngs vĂ€g 225:an pĂ„ kommunens mark mellan VĂ„rstarondellen till Golfklubben i samrĂ„d med Trafikverket. För flera Ă„r sedan fanns det dessutom planer i kommunen pĂ„ att bygga en gĂ„ng- och cykelvĂ€g mellan VĂ„rsta fram till Eldtomta. Att dessa planer var möjliga, trots att det alltsĂ„ inte Ă€r en kommunal vĂ€g, berodde pĂ„ att anlĂ€ggandet skulle ske i samband med att man skulle dra VA-ledningar lĂ€ngs samma strĂ€cka. Planen var att âpassa pĂ„â att anlĂ€gga en gĂ„ng- och cykelvĂ€g dĂ„ man Ă„terstĂ€llde marken efter grĂ€varbetet. Det upptĂ€cktes dock att dessa ledningar i stĂ€llet kunde dras en annan, betydligt kortare och kostnadseffektivare strĂ€cka, och det beslutades att man skulle dra dem lĂ€ngs med denna strĂ€cka i stĂ€llet. Eftersom ledningarna i stĂ€llet har dragits under vatten och Ă„kermark har heller ingen gĂ„ng- och cykelvĂ€g anlagts.
Ni Àr mÄnga som har önskat utbyggd cykelbana i omrÄdet, bÄde i dialogen och i andra forum, vi pÄ kommunen Àr medvetna om önskemÄlet. Vi försöker i vÄr kontakt med Trafikverket att framföra behovet och önskemÄlen , och pÄpeka behovet av statlig översyn av vÀgnÀtet i Grödinge.
Tack igen för att du deltagit i Grödingedialogen!
Varma hÀlsningar,
Ana, projektsamordnare Botkyrkadialogen
Rapportera ett problem
Ăr detta innehĂ„ll olĂ€mpligt?
1 kommentarer
When the land was restored after the excavation work, a trap the cat pedestrian and bicycle path was built. However, it was determined that these lines could be installed along a much shorter and less expensive path, therefore it was decided to draw them down that section instead.
LĂ€gg till din kommentar
Logga in med ditt konto eller registrera dig för att lÀgga till din kommentar.
Laddar kommentarer...